شخصیت شناسی از روی صدای افراد

شخصیت شناسی از روی صدای افراد

شخصیت شناسی از روی صدای افراد، عنوان موضوعی است که در این پست به آن خواهیم پرداخت.

می تونی تو این زمینه از ما مشاوره بگیری:

همه ما در برخی مواقع به صدای یک نفر جذب شده‌ایم، یا احساس متفاوتی دریافت کرده‌ایم که بر تصمیمات ما در رابطه با آن فرد تاثیرگذار بوده است. اما آیا می‌توانیم به گوش‌هایمان اعتماد کنیم؟

واقعاً صدای ما چه چیزی را در مورد شخصیت ما آشکار می‌کند؟ یک تیم تحقیقاتی بین المللی به رهبری دانشگاه گوتینگن نشان داده است که به نظر می‌رسد افراد حداقل برخی از جنبه‌های شخصیت خود را با صدای خود بیان می‌کنند.

یک پژوهش علمی

در یک پژوهش که درباره ارتباط صدا با شخصیت افراد بود، محققان داده‌های بیش از ۲۰۰۰ شرکت‌کننده را تجزیه و تحلیل کردند که شامل اطلاعاتی از چهار کشور مختلف بود. شرکت‌کنندگان برای سنجش ابعاد شخصیت، پرسشنامه‌هایی را درباره خود پر کردند و صدای خود را نیز ضبط کردند تا بتوان با استفاده از یک برنامه کامپیوتری میزان زیر و بم آن را اندازه‌گیری کرد.

آنها همچنین داده‌هایی را برای ارائه رتبه‌بندی سلطه و سایر ویژگی‌های شخصیتی مانند روان رنجوری، برون‌گرایی، گشودگی به تجربه، موافق جمع بودن و وظیفه‌شناسی جمع‌آوری کردند.

محققان دریافتند که افرادی که صدای پایین‌تری دارند، با اعتماد به نفس بیشتر، برون‌گرا و در زندگی زناشویی موفق‌تر هستند. محققان هیچ تفاوتی بین زن و مرد پیدا نکردند.

دکتر جولیا استرن، از گروه روانشناسی شخصیت زیستی دانشگاه گوتینگن، توضیح می‌دهد: «صدای مردم می‌تواند تأثیری عظیم و فوری بر ما بگذارد. حتی اگر فقط صدای کسی را بدون هیچ سرنخ بصری بشنویم – به عنوان مثال از طریق تلفن – می‌توانیم بفهمیم که آیا فرد علاقه‌مند، دوستانه، غمگین یا عصبی به نظر می‌رسد یا صدای جذابی دارد.

ما همچنین شروع به پیش‌فرض‌هایی درباره اعتماد و تسلط می‌کنیم. آیا این فرضیات موجه هستند یا خیر؟ نتایج ما نشان می دهد که به نظر می‌رسد افراد برخی از جنبه‌های شخصیت خود را با صدای خود بیان می‌کنند.

صداهای مختلف چه ویژگی‌های شخصیتی را نمایان می‌کند؟

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که افراد صدای عمیق یعنی آرام و محکم را با تسلط مرتبط می‌دانند، اما افرادی که صدای بلندتر دارند عصبی یا روان‌رنجور تلقی می‌شوند. به نظر می رسد فرهنگ عامه با این کلیشه ها موافق است و آن را تقویت می‌کند.

شخصیت با صدای بلند

اگر سریع‌تر و بلندتر صحبت می‌کنید، شخصیتی برون گرا هستید. شما با نگرش مثبت و پرشور با مسائل برخورد می‌کنید. احتمال دارد که عملگرا باشید و کمتر روی جنبه‌های نظری چیزها تمرکز کنید. همچنین به عنوان فردی برخورد کنید که همیشه باید چیزی بگوید.

احتمالا شما بدون اینکه دو بار فکر کنید وارد موقعیت‌های می‌شوید که نیاز به واکنش‌های سریع دارد. گاهی اوقات خیلی بیشتر از آنچه لازم است می‌گویید یا اسرار خود را فاش می‌کنید. همچنین ممکن است که در درون خود فاقد حس آرامش باشید.

شخصیت آهسته صدا

اگر آهسته و آرام صحبت می‌کنید، شخصیتی درون‌گرا دارید و شناختن شما برای دیگران دشوار است. ممکن است هنگام صحبت کردن مکث‌های طولانی داشته باشید. شما همه چیز را جدی می‌گیرید و قبل از هر اقدامی به مسائل فکر می‌کنید.

شما می‌خواهید با دقت شنیده شوید. می‌توانید شنونده خوبی باشید زیرا اجازه می‌دهید طرف مقابل نیز صحبت کند. اگرچه، گاهی اوقات ممکن است برای افرادی که حوصله یا علاقه‌ای به آنچه می‌گویید ندارند، خسته کننده باشید اما نباید به این موضوع اهمیت دهید. شخصیت شما اینگونه است که به عمق و معنای هر کاری که می‌کنید، توجه دارید.

شخصیت با صدای پایین

اگر صدای بسیار پایین و خش‌دار دارید، ممکن است نتوانید مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهید. چنین صدای لرزانی نشان دهنده اعتماد به نفس پایین و عصبی بودن است. ممکن است احساس ناامنی، وابستگی و بی‌قراری داشته باشید.

مطالعات همچنین نشان داده است که افرادی با صدای بلند قابل اعتمادتر هستند. شما احتمالا بیشتر از سایرین نگران طرد شدن و یا ناراحت کردن افراد هستید.

چه پیام‌هایی از صدای افراد دریافت می‌شود؟

آیا می‌خواهید هنگام صحبت کرد، انتخاب کنید که دیگران چگونه در مورد شما فکر کنند؟ در اینجا نگاهی به پیام‌هایی که ارسال می‌کنید می‌اندازیم.

۱- سطح استرس شما

درک سطح استرس از طریق صدا آسان‌ است. علاوه بر گوش دادن به صدا، می‌توانید استرس را در حرکات یا تعریق گوینده با این حال اگر قبل از دیدن یک فرد، صدای او را از طریق تلفن بشنوید، از اینکه تأثیر صدا چقدر می‌تواند در یک ملاقات حضوری تأثیر بگذارد شگفت‌زده خواهید شد.

هنگامی که مردم اعتماد شما را از طریق تلفن جلب کردند، دقت و هوشیاری شما پایین می‌آید و نشانه‌های بصری را نادیده می‌گیرید. شمرده بودن صحبت و صدای آرام می‌تواند دیگران را جذب کند.

۲- قابل اعتماد بودن شما

اعتماد نامشهود ترین دارایی است. اعتماد به غریزه و غریزه با تجربه گره خورده است. به همین دلیل است که می‌گوییم اگر یکبار من را گول بزنی، تو مقصری، و اگر دوبار من را گول بزنی، من مقصرم! تعداد کمی از مردم اهمیت صدا را در ایجاد روابط تجاری یا بین فردی درک کرده‌اند.

ما اعتماد را بر اساس تمام ورودی‌هایی که دریافت می‌کنیم ارزیابی می‌کنیم: چشم و شنوایی. تشخیص فردی که قادر به پنهان‌کردن مقاصد واقعی خود نیست آسان است، اما وقتی با یک متخصص سر و کار دارید، او احتمالاً بیشتر از شما در مورد چگونگی جلب اعتماد می‌داند. بالا و پایین رفتن صدا با هیجان‌های متفاوت، مکث‌های به موقع و لحن محکم می‌تواند گول زننده باشد.

۳- اقتدار شما

انواع مختلفی از اقتدار وجود دارد، اما در اینجا در مورد نوعی که از درون شما می‌آید صحبت می‌کنیم. وقتی کسی صحبت می‌کند، می‌تواند به صورت لاف زدن باشد یا مقتدرانه. معمولاً مردم به محتوا توجه می‌کنند و بر اساس آن شخص را معتبر می‌دانند، اما این یک اشتباه است. کسی زمانی مقتدر است که عمیقاً به چیزی که در موردش صحبت می‌کند اعتقاد داشته باشد.

اگر او سعی می کند شما را متقاعد کند، پس او اقتداری ندارد. تفاوت‌های ظریف نامحسوسی در صدای افراد وجود دارد، به همین دلیل است که اگر نتوانید سطح استرس یا قابل اعتماد بودن گوینده را بفهمید، بسیار ممکن است که گول بخورید. مقتدر شدن درجه‌ای از تسلط به دنبال اعتماد به نفس است که تعداد کمی می‌توانند بدون آموزش صحیح صدا به آن دست یابند.

۴- حرفه ای بودن شما

وقتی در یک زمینه خاص تجربه دارید، تقریباً می‌توانید تفاوت بین یک آماتور و یک حرفه‌ای را تشخیص دهید. اگر چیزی در مورد آشپزی نمی‌دانید، ممکن است توسط یک آماتور گول بخورید. اگر آشپز خوبی باشید، می‌توانید بلافاصله یک سرآشپز را بشناسید. به طور مشابه، صدای شما بیانگر حرفه‌ای بودن شماست. صدای شما، نه کلماتی که استفاده می‌کنید.

معمولاً کسانی که می‌خواهند بدون اینکه واقعاً حرفه‌ای باشند، به دروغ حرفه‌ای بودن را نشان دهند، با کلمات خاص و بزرگ و هیجان زیادی در صدای خود حرف می‌زنند تا شما را بترسانند که فکر کنید بهترین هستند. یک حرفه‌ای واقعی می‌تواند بدون از دست دادن اعتبار، مطلب خود را با کلمات عادی و همه‌فهم و صدای آرام و مسلط، بیان کند.

هنگامی که می‌خواهید موضوعات پیچیده‌ای را برای دیگران توضیح دهید، صدای شما چیزهای زیادی درباره شما بیان می‌کند. بزرگترین سخنران کسی است که بتواند با افراد عادی به شیوه‌ای ساده و قابل فهم و با آرامش و شمرده صحبت کند.

۵- جامعه پذیری شما

به محض اینکه دهان خود را برای گفتن اولین کلمه باز می‌کنید، اطرافیان شما بلافاصله تمایل شما را به کم و بیش اجتماعی بودن حس می‌کنند. همه احساس می‌کنند که شما چه زمانی نمی‌خواهید درگیر شوید، چه زمانی عجله دارید، چه زمانی می‌خواهید گفتگو را به نفع خود منحرف کنید. این چیزی است که تقریباً همه در آن تجربه کافی دارند.

همه می‌فهمند چه زمانی از آنها استقبال می‌شود و چه زمانی نه. بخش سخت این است که یاد بگیرید چگونه به جذاب‌ترین فرد در گروه تبدیل شویم؟ این در مورد لباس شما، عطر شما، لبخند شما یا هر چیز دیگری نیست. این در مورد نحوه صحبت شماست! به لحن خود دقت کنید، به هیجان‌ها یا عدم وجود هیجان که در صدای شماست.

۶- وضعیت سلامتی شما

افراد آموزش دیده و با تجربه زیاد تنها با شنیدن صدای شما می‌توانند برخی بیماری ‌ها را شناسایی کنند. افراد مبتلا به بیماری‌های لاعلاج معمولاً صحبت نمی‌کنند. صدای ذاتی ما منبع انرژی ما است و اگر حال شما خوب نیست، صدای شما منعکس کننده آن است. حتی یک سردرد خفیف می‌تواند از طریق صدای شما بدرخشد، به خصوص برای افرادی که شما را از نزدیک می‌شناسند.

یادگیری تشخیص این موقعیت‌ها در افراد دیگر می‌تواند به شما در بهبود ۵ نکته قبلی کمک زیادی کند. آهسته شدن صدا برای کسی که عموما بلند حرف می‌زند، سریع حرف زدن برای کسی که عموما شمرده حرف می‌زند، لرزش صدا برای کسی که عموما محکم حرف می‌زند، تغییراتی است که نشان از تغییر وضعیت سلامتی دارد.

صدای شما چیزهای زیادی در مورد شما می‌گوید و هیچ کاری نمی‌توانید برای تغییر این پیام‌ها انجام دهید. تنها می‌توانید با آموزش دیدن و تمرین کردن، تغییراتی در تن صدای خود ایجاد کنید تا پیام آنها نیز عوض شود. برای اینکار می‌توانید در مورد اصول و فنون مذاکره یا ارتباط تاثیرگذار بیشتر بخوانید.

آیا شما هم از صدای افراد و ویژگی‌های صدا، پیام خاصی را متوجه می‌شوید که می‌تواند بخشی از شخصیت فرد را توصیف کند؟ نظرات خود را در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: inbornvoice / neurosciencenews

می تونی تو این زمینه از ما مشاوره بگیری:

با یک کلیک مشاوره بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *