شخصیت هیجانی نمایشی

شخصیت هیجانی نمایشی

ما در این مقاله از کلینیک عباس نادر، به بررسی شخصیت هیجانی نمایشی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شخصیت هیجانی نمایشی در دسته دوم اختلالات شخصیت قرار می گیرد. این اختلال خاص با بی ثباتی در حالات روانی و عاطفی مشخص می شود.

برخی از مشکلات روحی و روانی و اختلالات شخصیتی، می تواند بر زندگی شخصی، زندگی کاری و ابعاد مختلف زندگی ما تاثیر بگذارد. شناخت اختلالات و انتخاب روش درمانی مناسب، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از جمله اختلالات شخصیتی که می تواند ابعاد گسترده ای داشته باشد، اختلال شخصیت هیجانی نمایشی است.

ما در این مقاله از کلینیک عباس نادر، به بررسی شخصیت هیجانی نمایشی و روش های برخورد با آن و درمان آن می پردازیم.

درمان شخصیت نمایشی در زنان را لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

شخصیت هیجانی نمایشی

<yoastmark class=

شخصیت هیجانی نمایشی، به عنوان یکی از اختلالات شخصیتی به شمار می رود که در دسته دوم قرار خواهد گرفت. این نوع از اختلال شخصیتی، منجر به وضعیت ناپایدار روحی و روانی می شود و از ویژگی های بارز شخصیت هیجانی نمایشی محسوب می شود.

این اختلال، به گونه ای است که افراد مبتلا به آن، تمایل زیادی به جلب توجه دیگران دارند و عملا رفتارهای هیجانی از خود نشان می دهند. این رفتارهای هیجانی می تواند از رفتارهای نامناسب گرفته تا شوخی ها نادرست یا خودکشی باشد و عملا چنین افرادی، کنترلی بر وضعیت رفتاری خود ندارند و تنها هدف آنها، جلب توجه نمودن دیگران است.

این افراد، اگر مورد توجه دیگران قرار نگیرند، دچار سرخوردگی و افسردگی خواهند شد و می تواند ابعاد گسترده ای، بر زندگی آنان داشته باشد.

اختلال شخصیت نمایشی در مردان چگونه درمان می شود.

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت هیجانی نمایشی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیجانی نمایشی، ممکن است نشانه های ظاهری خاصی نداشته باشند. اما این گفته می تواند برای همه افراد درست نباشد. افراد مبتلا به شخصیت هیجانی نمایشی، بایستی حداقل 5 مورد از موارد زیر را در خود داشته باشند که مشخص شود به شخصیت هیجانی نمایشی، دچار شده اند:

  • عدم احساس راحتی، تا زمانی که مورد توجه و تایید دیگران قرار نگیرند.
  • استفاده از لباس های تحریک آمیز و انجام رفتارهای فریبنده که دیگران را اغوا کنند.
  • عدم وجود احساس پایدار که منجر به تغییر رفتار در سریع ترین زمان می شود.
  • اجرای رفتارهای نمایشی و رفتارهای اغراق آمیز که در صحبت هایشان نهفته است.
  • توجه بیش از حد به ظاهر خود که می تواند از چهره صورت، لباس و … باشد.
  • به صورت مداوم، به دنبال تایید از دیگران هستند.
  • عدم وجود روحیه انتقاد پذیری
  • به شدت تحت تاثیر حرف دیگران قرار می گیرند.
  • عدم وجود صبر و تحمل در تمامی امور خود که منجر به خستگی و کسلی در تمام امور چنین افرادی می شود.
  • ارائه واکنش سریع و بدون فکر در مقابل رفتار و اعمال دیگران

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر، با مشاوران درمانگران کلینیک عباس نادر، مشورت های لازم را انجام دهید.

نحوه رفتار با شخصیت نمایشی چگونه است؟

دلایل ابتلا به اختلال شخصیت هیجانی نمایشی

دلایل ابتلا به اختلال <yoastmark class=

عوامل مختلفی می تواند در زمینه ابتلای هر فرد به شخصیت هیجانی نمایشی تاثیر بگذرد. در بسیاری از موارد دیده شده است که حتی موارد ژنتیکی، می تواند تاثیرگذار در به وجود آمدن این اختلال شخصیتی داشته باشد.

از طرفی، وجود بحران های مختلف در زمان کودکی، می تواند از عوامل اصلی و تاثیرگذار در بروز شخصیت هیجانی نمایشی باشد. به عنوان مثال، تنبیه کودک، طلاق والدین و …، از جمله همین موارد است.

از دیگر مواردی که می تواند در بروز این اختلال شخصیتی اثرگذار باشد، عوامل محیطی است. در واقع محیط خانواده، اجتماع، دوستان و …، می تواند در رشد شخصیتی افراد تاثیر بگذارد و در نتیجه، در بروز اختلالات شخصیتی مختلف از جمله شخصیت هیجانی نمایشی، تاثیرگذار باشد.

چنین مواردی، از جمله دلایل اصلی بروز اختلال شخصیت هیجانی نمایشی است. توصیه ما این است که برای درمان سریع تر و بهتر این معضل، به درمانگران کلینیک عباس نادر، مراجعه نمایید.

اگر چه ممکن است روش های پیشگیری خاصی از بروز اختلال شخصیت نمایشی وجود نداشته باشد، اما با این حال، ممکن است درمان به موقع، کمک زیادی کند که از پیشروی این معضل جلوگیری نماید و عملا، رفتارهای تحریک آمیز کمتری از فرد شاهد باشیم.

شخصیت نمایشی و خیانت چه ارتباطی باهم دارند؟

عوارض احتمالی اختلال شخصیت هیجانی نمایشی چیست؟

افرادی که با مشکل اختلال شخصیت هیجانی نمایشی روبرو هستند، در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند افسردگی، مصرف مواد مخدر و … خواهند بود و به همین دلیل است که درمان آن، حیاتی است. در ادامه مبحث، به برخی از عوارض اختلال شخصیت هیجانی نمایشی خواهیم پرداخت:

  • اختلالات جسمی: برخی از اختلالات رفتاری و روحی مانند شخصیت هیجانی نمایشی، می تواند بر جسم افراد تاثیر بگذارد و احساس ناراحتی کند. این امر، ناشی از احساسات و روان بیمار می باشد که بایستی در این خصوص، چاره ای اندیشید.
  • حملات عصبی و پانیک: از دیگر معضلات و عارضه های مربوط به شخصیت هیجانی نمایشی، بروز احساسات ناگاهی و واکنش های فیزیکی در مقابل شرایط و موقعیت های مختلف، به خصوص عدم تایید توسط دیگران است.
  • اختلالات تبدیلی: این نوع از اختلال که به آن، علائم عصبی – عملکردی هم گفته می شود، نوعی از عارضه پزشکی است که شامل از دست رفتن عملکرد بخشی از سیستم عصبی بیمار می شود و به طور ویژه، در قسمت مغز رخ می دهد و بدن به گونه ای باور می کند که سیستم عصبی فرد، از کار افتاده است.

لطفا از پست ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت دیدن کنید.

تشخیص اختلال شخصیت هیجانی نمایشی

اولین قدم و مهمترین قدم برای تشخیص شخصیت هیجانی نمایشی، مراجعه به روانشناس است. با مراجعه به روانشناس و گذراندن جلسات مختلف، تشخیص این اختلال به راحتی خواهد بود و روانشناس، به دقت رفتار فرد را بررسی کرده و در نهایت، در صورت بروز این اختلال، شدت بیماری و روند درمان و فرایند آن را شروع خواهد نمود.

لازم به توضیح است که عدم مراجعه به موقع و عدم شروع درمان جدی، می تواند این اختلال را تشدید نماید و وضعیت فرد را به حالت بحرانی در بیاورد و عملا، نقطه بازگشتی در کار نخواهد بود.

بنابراین لازم است که اگر خود مشکوک به این اختلال شخصیتی هستید و یا در اطرافیان خود مشاهده می کنید، سریعا به روانشناس و یا متخصصان کلینیک عباس نادر مراجعه نمایید.

درمان اختلال شخصیت هیجانی نمایشی

خوشبختانه، درمان اختلال شخصیت هیجانی نمایشی، شدنی است و در صورت تشخیص به موقع، درمان این اختلال، از روش های مختلفی به صورت موازی امکان پذیر بوده و توسط درمانگران، پیش می رود.

از مشاوره رواشناسی گرفته تا دارو درمانی، می تواند از جمله موارد درمانی باشد و همچنین، می توان از خانواده بیمار نیز کمک گرفت تا با ایجاد محیط حمایتی درست، اقدام به درمان بیمار کنند تا به وضعیت عادی خود بازگردد.

مدت زمان درمان نیز می تواند متفاوت باشد و با توجه به شرایط روحی بیمار و دیگر عوامل تاثیرگذار، می تواند از چند ماه تا چند سال هم زمان ببرد.

نتیجه گیری درباره شخصیت هیجانی نمایشی

نتیجه گیری درباره <yoastmark class=

ما در این مقاله از کلینیک عباس نادر، به بررسی کوتاهی از شخصیت هیجانی نمایشی پرداختیم. این اختلال شخصیتی، به گونه ای است که بیمار، دائما احتیاج به تایید و تعریف دیگران دارد که در صورت عدم تایید، دچار سرخوردگی و افسردگی خواهد شد. چنین اختلالی، همراه با رفتارهای هیجانی و نادرست است که می تواند بر سلامتی روحی و جسمی بیمار تاثیر بگذارد.

طبیعتا شناخت علائم شخصیت هیجانی نمایشی و انتخاب روش درمانی درست، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند از عوارض جدی، جلوگیری نماید. توصیه ما این است که حتما از متخصصان و درمانگران کلینیک عباس نادر، استفاده نمایید.

درمانگران و مشاوران کلینیک عباس نادر، از تخصص و مهارت بالایی برخوردار هستند و می توانند راهنمایی های لازم را در خصوص اختلالات مختلف شخصیتی از جمله شخصیت هیجانی نمایشی، انجام دهند.

با یک کلیک مشاوره بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *