چه زمانی به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنیم؟

سلامت روان بخش مهمی از سلامتی کلی ما است و مراقبت از آن به همان اندازه مراقبت از سلامت جسمی مهم است. همانطور که در صورت بروز درد یا بیماری به پزشک مراجعه می کنیم، در صورت بروز مشکلات روان نیز باید به دنبال کمک حرفه ای باشیم.

می تونی تو این زمینه از ما مشاوره بگیری:

برخی از علائم رایج که نشان می دهد ممکن است زمان مراجعه به روانشناس یا روانپزشک فرا رسیده باشد عبارتند از:

• احساس غم و اندوه، اضطراب یا خشم مداوم یا شدید: اگر برای مدت طولانی احساس ناراحتی می کنید، به طوری که در عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد می کند، ممکن است نشانه ای از یک مشکل سلامت روان باشد.
  • تغییرات در اشتها یا خواب: بی اشتهایی یا پرخوری، و همچنین مشکل در خوابیدن یا خواب بیش از حد، می تواند از علائم افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات سلامت روان باشد.
  • مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها: اگر در تمرکز بر روی کار یا تحصیل خود مشکل دارید، یا چیزهایی را که معمولاً به راحتی به خاطر می سپردید فراموش می کنید، ممکن است نشانه ای از استرس، اضطراب یا یک مشکل سلامت روان دیگر باشد.
  • کناره گیری از فعالیت ها و روابط اجتماعی: اگر از گذراندن وقت با دوستان و خانواده خود کناره گیری می کنید، یا علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست داده اید، ممکن است نشانه ای از افسردگی یا اضطراب باشد.
  • سوء مصرف مواد: اگر از الکل یا مواد مخدر برای مقابله با مشکلات خود استفاده می کنید، این می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامت روان باشد.
  • داشتن افکار یا احساسات آسیب رساندن به خود یا دیگران: اگر به خود یا دیگران فکر می کنید، فوراً به دنبال کمک باشید.

علاوه بر این علائم، اگر به طور کلی احساس می کنید که “خوب نیستید” یا اینکه “چیزی درست نیست”، ممکن است زمان مراجعه به یک متخصص سلامت روان باشد.

روانشناسان و روانپزشکان متخصصان آموزش دیده ای هستند که می توانند به شما در درک و مقابله با مشکلات سلامت روان خود کمک کنند. آنها می توانند درمان های مختلفی از جمله درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان بین فردی (IPT) و دارو را ارائه دهند.

اگر در مورد سلامت روان خود نگران هستید، صحبت با یک متخصص روانشناس اولین قدم است. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید که آیا به دنبال کمک حرفه ای هستید و می توانند شما را به یک روانشناس یا روانپزشک مناسب ارجاع دهند.

می تونی تو این زمینه از ما مشاوره بگیری: